tisdag 23 mars 2010

När tystnar kritiken?

Sessible, unseeing,
the Plant is wholly content
with the Adjacent.

Mobilised, sighted,
the Beast can tell Here from There
and Now from Not-Yet.

Talkative, anxious,
Man can picture the Absent
and Non-Existent.

W. H. Auden, ”Progress?”


Har det någonsin framförts så många klagomål efter en säsongspremiär? Hur rättvis har kritiken egentligen varit? Har någon blivit klokare av allt som sagts?

Hade Bahrains GP blivit mer spännande med två obligatoriska depåstopp? Skulle ett extra däckbyte ha underlättat omkörningar? Hade Red Bull med ett andra obligatoriskt stopp kunnat återgärda missen som kostade Webber två placeringar vid det första stoppet?

Har Michael Schumacher verkligen ifrågasatt de nya reglerna, eller är det bara vad BBC påstår i en rubrik?

Skulle brittiska medier ha skrivit lika mycket om hur tråkigt loppet var om det var Alonso och Massa – inte Button och Hamilton – som haft svårt att köra om? Är det jag som minns fel, eller har BBC möblerat om i en artikel och ändrat rubriken så att vinkeln blivit en annan; från att Button tror att Melbourne blir bättre än Bahrain till att Button är bekymrad över det nya reglementet? Nyheten om att Lewis Hamiltons mamma tyckte loppet var tråkigt, säger den mer om hur F1-säsongen kommer bli än den avslöjar om Telegraphs nyhetsvärdering?

Kunde man ha förväntat sig av hyfsat nya fans, som aldrig sett ett F1-lopp annat än i form av en serie sprint-stintar, att de skulle uppskatta det allra första loppet med det nya reglementet? Är det otänkbart att även fans som har följt F1 i fyrtio år har vant sig vid sprinttempot under de senaste sexton åren? Börjar inte minnet svika när man blir gammal?

Var det avsevärt mycket enklare att köra om jämntunga bilar på banan i fjol? Även utan KERS? Kommenterade inte Kimi Räikkönen sin tredjeplats i Bahrain 2007 med följande ord?


At the start, I think I made a small mistake but I was still in a position where I could try and overtake Lewis, but in the end I lost a place to Alonso [på första varvet, min anm.] and spent all of the first stint right behind him, with no chance of getting by. We managed it at the pit stop, but to be on the safe side we decided to shorten slightly the second stint. I managed to close on Lewis but then, with the different strategy it wasn’t possible to get by him [medan han var i depå]. In the final stint, I chose to manage the situation given that I could not get past Lewis. When you come up behind a car it gets hard to drive and today’s strong wind certainly didn’t make things any easier.


Borde det inte vara svårare att hålla en bil bakom sig när man gör ett misstag i en snabb, skarp kurva än i en långsam kurva? Har inte en förare som vill köra om större chans att lyckas om han redan har en del av farten uppe, om han inte blir hindrad av att behöva ligga i växellådan på den långsammare bilen innan han kan gå på gas igen? Skulle inte ett misstag i kurva 1–2 i Melbourne kunna leda till fler omkörningar i kurva 3 än vi fick se längs hela banan i Bahrain? Kanske även kurva 11–12 respektive 13?

Brukar inte längre bromssträckor generellt sett leda till fler omkörningar? Tar det inte längre tid att återhämta sig från ett misstag och komma upp i fart ju tyngre bilen är? Är det verkligen så spännande att se en förare med lätt bil köra om en tung bara för att tolv varv senare förlora positionen när han går i depå för att tanka?

Var det inte så att vintertesterna bjöd på helt andra banförhållanden än de i Bahrain? Var det inte så att varken Bridgestone eller stallen hade en aning om hur länge däcken skulle hålla, trots vinterns datorsimuleringar, och därför inte heller visste hur hårt förarna kunde pressa varandra på banan utan att själva bli straffade före målgång? Hörde vi inte på Hamiltons radio att han redan innan depåstoppet blev ombedd att spara däck när han försökte stressa Rosberg till ett misstag? Är det inte rimligt att tro att stallen hade större säkerhetsmarginaler i första loppet än i kommande tävlingar?

Minns någon Kubicas omkörning på de la Rosa? Har någon uppmärksammat att Buemi halvvägs in i loppet tappade nästan en handfull placeringar på banan? Är det säkert att Vettel hade vunnit om hans motor hållit, eller hade han lika gärna kunnat bli trea?

Är det en tillfällighet att det är McLaren och Mercedes som tvingas täppa till hålen på sina diffusers? Hade Webber, Button och Hamilton haft lika stora problem om de försökt köra om andra bilar än McLaren och Mercedes? Om det inte var så mycket lättare att köra om på banan i fjol, borde då inte stallen och FIA redan nu börjar fundera på vilka dimensioner som ska gälla för diffusers och vingar till nästa år?

Att klagomålen nu har avtagit i styrka på diskussionsforumen, vad vittnar det om? Att folk har tänkt efter, sansat sig en aning, insett det orimliga i att dra förhastade slutsatser efter Bahrains GP? Eller att de pustar ut för att orka med en ny runda svidande kritik efter Melbourne? Och kanske viktigast av allt: hur kommer Bernie, FOTA och FIA reagera när Formel 1 tappar publik? Formel 1 kommer tappa publik.

Det är sådana saker jag har funderat på under veckan som gått.

3 kommentarer:

  1. Har du hunnit med något annat med under veckan?

    SvaraRadera
  2. Ja, faktiskt! Vore det inte lika bra om jag skaffade mig ett liv i stället? Det hann jag fundera på en stund innan jag gav upp.

    SvaraRadera