En studie av varvtiderna från i söndags visar att Vettel, trots sin trasiga motor, kunde skruva upp farten när Rosberg kom nära nog för att hota fjärdeplatsen. Men det framgick redan av tevebilderna.
Det dröjde några varv innan Webber kunde matcha Buttons tempo efter depåstoppet, men när han väl gjorde det var han snart ikapp. Sedan fick han plötsligt problem i ett par varv (kanske till följd av att han så länge kämpat med understyrning) innan han plötsligt kunde notera varvtider som just då bara matchades av Alonso bland toppförarna.
Hamilton tog mot slutet in på Massa, som tidigt fått order om att spara bränsle, men nöjde sig klokt nog med tredeplatsen.
Noterbart är kanske att samtliga förare satte betydligt bättre tider, runt två sekunder per varv, på de nya, hårda däcken. Om man lyssnar till vissa uttalanden efter loppen kan man få uppfattningen att de mjuka däcken inte förlorade i prestanda överhuvudtaget och att Hamiltons tidiga stopp var den enda anledningen till att de andra följde efter. Det är i och för sig omöjligt att veta hur snabba McLaren kunde ha varit i första stinten om de inte haft var sin Mercedes som stoppkloss – Mercedes som för övrigt tycks ha haft svårast att få upp farten i början på den andra stinten.
Förarnas avstånd till segrarens genomsnittstid, Alonsos 2.01,641.
tisdag 16 mars 2010
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar