Som jag skrev tidigare har jag inga direkta minnen från loppen i Bahrain. Kanske har det med banan att göra, kanske med åldern, kanske med ändrade konsumtionsmönster. En sak som jag minns är att jag under försommaren 1996 hade Monacos GP som bakgrundsunderhållning på kvällarna, i stället för teve eller musik, och därför är det inte så konstigt att jag än idag kommer ihåg att Schumacher startade på pole men satte bilen i räcket på första varvet, att Hill sköt sönder motorn i tunneln när han var i ledning, att Alesi ledde och bröt eller att Verstappen var den enda som startade loppet på torrdäck (om jag inte minns fel slutade starten i räcket i Sainte Devote). Nuförtiden ser jag inte ens loppen i repris. VHS-arkiverandet är nedlagt.
Jag ville täppa till några av minnesluckorna och hittade den här osammanhängande videon med höjdpunkter från Bahrains GP 2004–2008. (Missade inte Kimi Räikkönens enorma inlevelse i champagnesprutet 5:09 in i videon; jag förstår verkligen att Kimi måste sakna livet i F1-cirkusen! Ni som inte uppskattar Muse bör förresten dra ner volymen innan ni trycker på play.)
Vissa händelser kom jag ju faktiskt ihåg, som Hamiltons krasch på träningen 2008 och Kimi Räikkönens rektalprolaps 2006 där han liksom blev omkörd av sin egen bakvagn (se videor nedan), men i mitt huvud kunde de lika gärna ha ägt rum i Turkiet eller på Silverstone.
Det här taffliga omkörningsförsöket minns jag också väl, trots att det är fem år gammalt. När Takuma Sato är inblandad är det lätt att klandra honom redan på förhand – här överträffas han dock i klantighet av Ralf Schumacher.
Ralf nöjde sig inte med Sato utan gav sig även på Fisichella. Den här gången föll han inte på eget grepp, men jag vill minnas att 2004 blev en riktigt usel säsong för Ralf Schumacher med flera liknande manövrar. Den slutade också med att han lämnade Williams och några år senare F1. Det är nog få som saknar honom.
Någon jag saknar är däremot Nick Heidfeld. Jag blev nästan lite bitter när jag såg honom utklädd till tredjeförare hos Mercedes i helgen. Han må inte vara någon naturlig superstjärna, men han har en så kallad hög lägstanivå och en glöd när det gäller att slåss om placeringar som borde vara eftertraktad hos fler än Renault och Lotus.
En annan sak man kan sakna är gamla kurva 4, som Heidfeld visar att man till och med kunde göra omkörningar i. Jag gissar att vi får återse dem båda två 2011.
söndag 14 mars 2010
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar