söndag 28 mars 2010

När bör man köpa Vettel?

Om det gick dåligt i tippandet på irace.se i Bahrain så gick det uselt den här gången. Sex inprickade stalldueller och fem rätta förare bland de åtta första (men på helt fel platser) gav ynka 17 poäng. I sammandraget tappade jag 103 placeringar och föll ner till plats 583 av 1.286. Å andra sidan var det ingen som fick bättre än 36 poäng, och jag tappade bara 4 poäng till förstaplatsen. Men det var många – 708 stycken – som fick bättre resultat den här helgen.

I managerspelet gick det betydligt bättre. Plats 52 i omgången (av 1.640 tävlande) gjorde att jag klättrade 648 placeringar i sammandraget, till plats 274, och det får jag vara nöjd med. Efter besvikelsen i Bahrain bestämde jag mig för att sätta mig in i det komplicerade poängsystemet. Gav arbetet resultat? Hade jag bara tur?

Att mitt nyförvärv Alonso med sin starka körning kunde inkassera 170 tkr är jag ytterst tacksam för. När han låg sist i första kurvan trodde jag att jag skulle få nöja mig med hans kvalpoäng och några få poäng för en dålig placering. Jag ångrade köpet allt mindre ju längre loppet gick, men jag började också inse att bytet mellan Massa och Alonso hade varit onödigt. I slutändan gav Massa ett bättre resultat med sin ökning på 181 tkr.

Kubica ville jag verkligen köpa inför den här omgången – det var tydligt redan på fredagsträningarna att han var het. Tyvärr tillät inte budgeten köpet, så Pedro de la Rosa (vars värde ökade med 69 tkr) fick i stället bytas mot Petrov. Som inte tog sig runt ett enda varv och inte körde hem ett öre. Desto bättre blev bytena mellan Hülkenberg (2 tkr) och Liuzzi (163 tkr) och mellan Williams depågrupp (74 tkr) och McLarens (298 tkr).

I helgen väntar Malaysia. Jag vet av erfarenhet från Sepang att jag redan nu bör göra mig av med minst två lagenheter, kanske tre. Men vem ska jag köpa av Massa och Vettel? Ställer sig Vettel på pallen i helgen? Håller bilen in i mål? Och i så fall, i hur många tävlingar till? Pengar kan läggas på bättre saker än transferkostnader och 2010 ser allt mindre ut att bli Vettels år, oavsett om han – vilket jag börjar misstänka – kan utvecklas till den bästa kvalare vi har fått skåda sedan morbror Senna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar