söndag 30 maj 2010

Konsten att ta sämre beslut än Webber

Lördag 11.00. Den sista fria träningen var avslutad och deadline i managerspelet närmade sig. Direkt efter Monacos GP hade jag börjat räkna på ett par eventuella övergångar – trots att jag tidigare har lovat mig själv att inte slösa pengar på transferavgifter, att det bättre att sträva efter en hög medelpoäng under säsongen än att försöka pricka in vinnarna varje helg.

Redan inför Kinas GP satt jag i timmar i min egen lilla simulator för att välja rätt lag; i ett kalkylblad kunde jag mata in förarnas förmodade placeringar i kval och lopp samt hur många tävlingar jag räknade med att de skulle bryta. Programmet räknade ut poängen enligt de krångliga spelreglerna. Eftersom man inte kan vinna eller förlora särskilt mycket på lagdelen motor fick Hispanias billiga motor duga – de såg ut att vara bättre på att ta sig i mål än Lotus och Virgin, dessutom skulle varje tjänad placering från kval till målflagg belönas med 5.000 kronor. Budgetmotorn gjorde det möjligt att gardera med samtliga tre toppstall. Två av dem skulle in i lagdelen chassi, där enbart slutplacering belönas, det tredje i lagdelen depågrupp, vars poäng delas ut efter antalet genomförda varv och inkörda VM-poäng. Red Bull kämpade med dålig tillförlitlighet, Mark Webber hade visat i Melbourne hur man ska köra om man inte ska vinna VM och Ferrari såg helt enkelt inte ut att vara snabbast. Platsen som depågrupp tillföll därför McLaren; bilarna höll till målflagg och både Button och Hamilton var snabba på sitt eget sätt.

I Spanien och Monaco var det tydligt att Red Bull hade ett övertag. Och en dubbelseger belönas betydligt kraftigare till depågrupper än till chassin. McLaren måste alltså ut och Red Bull in, ett byte som måste finansieras med ett annat nedköp. Rosberg mot Sutil. Avståndet mellan Mercedes och täten såg ut att växa, Rosberg hade dessutom blivit utmanad av Schumacher. Sutil såg däremot fortsatt stabil ut. Jag räknade om och kom fram till att de lägre intäkterna från Sutil borde täckas upp av den högre räntan som nedköpet skulle leda till.

Frågan var då, klockan elva på lördag förmiddag, om jag skulle genomföra bytet innan kvalet i Turkiet eller om jag skulle vänta till Kanada. McLarens styrka i helgen var den neutraliserade bakvingen och toppfarten. Red Bulls styrka var den fina balansen och höga farten genom kurva 8. Skulle det verkligen bli en enkel match för Hamilton att segla förbi Red Bull-bilarna om de ständigt drog ifrån strax innan rakorna? Och hur bra skulle Button kunna kvala? Jag tippade dubbelt Red Bull följt av dubbelt McLaren: Vettel–Webber–Hamilton–Button. Och jag genomförde bytet.

Det kändes ganska typiskt det som hände på det 40:e varvet. Två Red Bull längst fram: Webber var i ledningen, Vettel hade tagit sig förbi Hamilton i samband med depåstoppen, Hamilton skuggades av Button. Allt gick enligt planerna tills Webber var långsam på rakan som leder till kurva 12, Vettel var desto snabbare, närmade sig fort, vek ut till vänster om Webber för att komma om, nästan ut i gräset, upp jämsides, förbi, nästan helt förbi, drev in mot höger, bara lite lätt, knappt märkbart ens på teven, in mot Webber som bestämt låg kvar mitt i banan med en dryg bilbredds marginal till gräset på höger sida och banmarkeringarna som de båda hamnade utanför när gummit på Red Bull-bilarnas hjul fick kontakt med varandra. Dubbelt McLaren alltså, och mina chanser att sluta på en hygglig placering i det fåniga managerspelet är nog borta.


Q3-förarnas bästa tid i förhållande till pole position.


De åtta främsta i förar-VM och deras poäng (samt teoretiska maxpoäng) enligt reglementet för säsongerna: 2010; 2003–2009; 1991–2002.

lördag 29 maj 2010

Mıtt tıps tıll Turkıet

Det får blı ännu en dubbelseger för Red Bull trots problemen för Mark Webber på de frıa tränıngarna. Och trots att utgången av kvalet är allt annat än självklar; det lär blı en ordentlıg utmanıng att få tıll ett enda rent och snabbt varv på mjuka däck, på sısta tränıngen såg det hopplöst ut för de allra flesta. Efter 58 varv borde Red Bull och deras däck ändå ha tjänat på att bılarna är så balanserade genom kurva 8.

(Ursäkta mıtt mıssbruk av prıckfrıa ı:n. De är så fına.)

1. Vettel
2. Webber
3. Hamılton
4. Button
5. Alonso
6. Kubıca
7. Rosberg
8. Massa

Pole posıtıon: Vettel
Snabbaste varv: Webber

söndag 16 maj 2010

Preliminära VM-ställningar efter Monaco

Här är de preliminära tabellerna i reaktionära förar-VM. De lär ändras om några dagar eller om en vecka när FIA:s appellationsdomstol har satt sig ned och återkallat beslutet att bestraffa Michael Schumacher för att han kört om Fernando Alonso under grönflagg. En grönflagg som inte hade varit där om inte FIA:s eget folk hade tagit in säkerhetsbilen tvåhundra meter från målflagg. En säkerhetsbil som aldrig hade varit på banan om tävlingsledningen bara hade låtit en kraschad Lotus och en Hispania stå parkerade längs räcket i Rascasse. En kurva där bara Michael Schumacher kan köra så långsamt och ändå så fel att vraken skulle kunna innebära en fara för någon.

Någon vann förresten loppet. Mark Webber.


De åtta främsta i förar-VM och deras poäng (samt teoretiska maxpoäng) enligt reglementet för säsongerna: 2010; 2003–2009; 1991–2002.

lördag 15 maj 2010

Kvalet i Monaco

Vad var det jag skrev i torsdags? Vettel belönas av sin aggressivitet. Och Webber har inte Vettels fart. Jag hade lite fel, för idag var det Webber som tog årets mest överlägsna pole position, om man räknar bort hans egen pole på intermediatedäck i Malaysia. Så vad hindrar honom från att vinna i morgon? En dålig start eller ännu ett uselt depåstopp av Red Bull.


Q3-förarnas bästa tid i förhållande till pole position.

Bytt är bytt och kommer inte på en ordvits

Det är svårt att finna ord för Vitantonio Liuzzi som inte kan bli föremål för polisutredning. Jag värvade honom i managerspelet redan efter säsongspremiären i Bahrain; han fick ersätta de la Rosa som hade visat att Sauber var skräp 2010. Liuzzi skötte sig bra i Melbourne, gick i mål som sjua. Sedan dess har varit en sjunkbomb. Hans tre senaste tävlingshelger har kostat laget 490.000 kronor jämfört med om jag i stället hade värvat Alguersuari, 702.000 jämfört med Sutil. 240.000 jämfört med Chandhok. Bara Pedro de la Rosa har kört in mindre pengar, så egentligen behöver jag väl inte gräma mig över värvningen.

Att jag gjorde ett dåligt val kan jag ändå erkänna. Liuzzi och Sutil hade ungefär samma prislapp. Jag fick för mig att Sutil var opålitlig, att han skulle kvadda bilen, köra in i folk. Det var i stället vad Liuzzi gjorde.

Redan i måndags, när transfermarknaden öppnade, gjorde jag mig av med Liuzzi. Ersättaren blev inte Sutil (priset på honom hade stigit och pengarna i kassan räckte inte) utan Alguersuari. Jag tvekade faktiskt innan jag bekräftade bytet. Ta in en förare som aldrig kört en F1-bil i Monaco och byta bort en som har vunnit på banan i F3000? Men jag genomförde bytet. Jag ville inte tänka på Liuzzi i ännu ett lopp.

Liuzzi startar som tia i morgon, framför både Sutil och Alguersuari. Jag vet inte vad jag ska säga om det, men lita på att jag ler om han sätter bilen i räcket.

Den uppdaterade raden

Alonso hinner inte få bilen reparerad till kvalet och får starta sist. Chanserna att klättra upp mot toppen av fältet blir minimala utan bränslestrategier och det blev ännu en tipsrad. Nu har Button tagit sig förbi Sutil också, en femteplats för Sutil låter för bra för att kunna bli sant.

1. Kubica
2. Hamilton
3. Webber
4. Rosberg
5. Button
6. Sutil
7. Barrichello
8. Petrov

Pole: Kubica
Snabbaste varv: Alonso

Den inlämnade raden

Det blev några ändringar i raden från i torsdags. Alonsos bil måste repareras till kvalet eftersom han satte bilen i räcket redan i ingången till Massenet. Jag kan inte tänka mig att bilen känns perfekt till Q3. Webber ser hyfsat pålitlig ut. Button halkar efter. Sutil... ja, jag begriper mig inte på honom den här helgen heller, men han kan säkert bli sexa i morgon. Och vinner, det gör faktiskt Robert Kubica.

Moln men uppehåll, det är prognosen för kvalet. Solsken med några enstaka moln på himlen lär vänta i morgon.

1. Kubica
2. Hamilton
3. Webber
4. Rosberg
5. Alonso
6. Sutil
7. Button
8. Barrichello

Pole: Kubica
Snabbaste varv: Alonso

torsdag 13 maj 2010

Torsdagstips till på söndag

Det är på tiden att jag rycker upp mig i tippandet på irace.se. Efter Spaniens GP ligger jag på plats 418 av 1.314, och även om jag för bara ett par tävlingshelger sedan var nere på plats 770 krävs det skräpning om jag ska kunna ta in de 46 poäng jag har upp till totalledaren. Mitt bästa resultat hittills i en omgång är 38.

Så jag gör en preliminär tipsrad redan efter torsdagens träningar. Annars kan jag bli lurad av lördagsträningen.

1. Hamilton
2. Kubica
3. Alonso
4. Rosberg
5. Webber
6. Button
7. Sutil
8. Barrichello

Minnesanteckningar: Schumacher har hittat tillbaka till Kinaformen och kan inte hålla sig ifrån räcket i 78 varv. Detsamma gäller Massa, som är snabb men ser osäker ut i Swimmingpoolen. Webber har inte Vettels fart och borde få en sämre startposition; precis som väntat belönas Vettel av sin aggressivitet – den som blev en belastning för honom i det långsamma partiet i Barcelona – men min spåkula visar tydligt att Vettel bryter på söndag. Ännu tyder inget på att Button ska kunna matcha Hamilton i kvalet och därför inte heller positionsmässigt i loppet. McLaren lär ha mer fart i bilen än vad de visade idag, vilket också är ett måste om Hamilton ska kunna ställa sig i första startled. Kubica såg både snabb och bekväm ut. Om jag ska tippa en överraskningssegrare den här säsongen är det Kubica på söndag, så kändes det idag. Allt kan förstås förstöras i Q1.

En banguide till Monte Carlo

När man ser helgens bilder på förare som tar sig runt Monte Carlos gator i krocksäkra bilar med växlingspaddlar och servostyrning kan det vara intressant att tänka på hur det var förr. Eller i alla fall hur bansträckningen kunde se ut förr, 1967, i datorsimulatorernas värld. Allt blir förstås inte som i verkligheten; Jack Brabhams poletid det året var på 1.27,6 och snabbaste varv i det 100 varv långa loppet blev Jim Clarks 1.29,5.


Instruktionsvideo från Finnair: ”Place the mask over your nose and mouth, slip the elastic band over your head and don’t hit the walls on the way through.” (Lorenzo Bandini glömde bort det sistnämnda.)

Egentligen ska jag inte håna den finska föraren som berättar hur man ska köra. Monaco blev aldrig någon favorit under min GPL-karriär, särskilt inte i Lotusen som uppförde sig som ett vilddjur i mina händer. Med en Cooper eller Brabham gick det bättre men långsamt. Att gå på sladd genom Loews var inte att tänka på. Att ställa in bilen för att kunna ta St. Devote på fyrans växel, den tanken slog mig aldrig. Lite kritisk är jag ändå till instruktören, det fanns nämligen ett tredje sätt att ta sig igenom Loews: climbing the kerb and flooring the throttle...



Jean Alesi får visa att man kunde köra på sladd genom kurvorna även för tjugo år sedan. Flygturen genom Casino är kopplingen till Finnair.



Här är, på tal om instruktionsvideor, ett litet klipp som Jenson Button borde ha studerat inför förra helgen. Då hade han kanske lärt sig hur man tar sig förbi bromsklossen Schumacher när han byter spår i Barcelona.

VM-tabellerna inför Monaco

Jag vet att ni har väntat. Här är de.


De åtta främsta i förar-VM och deras poäng (samt teoretiska maxpoäng) enligt reglementet för säsongerna: 2010; 2003–2009; 1991–2002.

lördag 8 maj 2010

Kort inför årets tråkigaste lopp

Inför den här helgen i Barcelona hade jag tänkt skriva en liten sammanfattning av hur stallens form har sett ut under början av säsongen. Allt kan ju förändras med uppgraderade bilar. Men det blev ingen sammanfattning.

Ungefär lika väntat var resultatet i dagens kval. Om jag inte hade varit så feg hade jag följt min intuition och tippat Webber på pole och som segrare i morgon. I stället blev det följande rad:

1. Vettel
2. Webber
3. Hamilton
4. Alonso
5. Button
6. Schumacher
7. Rosberg
8. Kubica

Pole: Vettel
Snabbaste varv: Hamilton

Överraskande var ändå att Kobacrashi tog sig till Q3. Betydligt mindre överraskande vore det om Vitantonio Louzzi blir först att få sparken i år. Jag har honom fortfarande som så kallad talangförare i managerspelet – hans inkörda poäng dubbleras – och loppet i morgon är hans sista chans att övertyga mig om att jag ska behålla honom.


Q3-förarnas bästa tid i förhållande till pole position.

torsdag 29 april 2010

Det går ju bra det här

Snart blir det ännu bättre.


Antal tecken på bloggen vecka för vecka.

söndag 18 april 2010

Mästaren upp i ledning

Jenson Button gick upp i mästerskapsledning efter dagens seger. Och skillnaderna blir allt större vid en jämförelse mellan dagens poängsystem och det gamla hederliga som bara belönade sex förare. Buttons försprång till Rosberg och Hamilton hade i den gamla tabellen varit på nästan en hel fullpoängare – 8 poäng – men i den aktuella tabellen är ledningen till dem på mindre än en halv seger.

Dagens poängsystem är däremot ett framsteg jämfört med fjolårets där Hamilton och Rosberg hade varit ännu närmare Button, trots hans två segrar, och där Robert Kubica hade haft ynka 6 poäng upp till Button. En sak är tydlig i alla tabeller: Mark Webber håller redan nu på att gå miste om chansen att slåss om VM-titeln.


De åtta främsta i förar-VM och deras poäng (samt teoretiska maxpoäng) enligt reglementet för säsongerna: 2010; 2003–2009; 1991–2002.

lördag 17 april 2010

En ännu senare tipsrad

Ni trodde kanske att jag satt fast någonstans. På en semesterö under askan från vulkanen. Då hade ni fel. Igår hade jag rätt: idag tog Sebastian Vettel pole. Imorgon lär det regna i Shanghai. Det sägs att regnet drar in på morgonen och tilltar på eftermiddagen. Klockan tre går starten. Då får Webber problem. Rosberg väjer till vänster, Hamilton smiter om till höger, Button följer Alonso bakom Vettel. Massa snurrar av. Full pott till mig.

1. Vettel
2. Hamilton
3. Alonso
4. Button
5. Rosberg
6. Webber
7. Schumacher
8. Kubica

Pole: Vettel
Snabbaste varv: Hamilton


Q3-förarnas bästa tid i förhållande till pole position.

söndag 4 april 2010

Förtjänar Massa att leda VM?

Efter Malaysias GP har Felipe Massa tagit över ledningen i förar-VM. Massa har nu 39 poäng – 2 fler än Fernando Alonso och dagens segrare Sebastian Vettel, ytterligare 2 fler än förra Jenson Button.

Det sades att poängsystemet justerades för att premiera segrar, men hittills har Massa klarat sig utmärkt utan att vinna. Att han nu kan klättra högst upp i tabellen kan i stället förklaras av dagens sjundeplats, en placering som gav hela 6 poäng.

Med poängfördelningen som gällde till och med 2002 hade det inte gått fullt lika bra. Massa hade då varit fyra; Button hade haft lika många poäng och deras positioner hade bestämts av antalet segrar. Några poäng för en sjundeplats delades inte ut på den tiden. De 6 poäng Massa fick i dag motsvarar däremot 24 procent av segrarens, med andra ord 2,4 poäng i en tabell där segraren får 10. Slutsatsen jag drar är att det var bättre förr.


De åtta främsta i förar-VM och deras poäng (samt teoretiska maxpoäng) enligt reglementet för säsongerna: 2010; 2003–2009; 1991–2002.

Nu måste det väl sluta regna?

Klockan är 01.30 i Sverige och den senaste prognosen för Sepang på vädersajten yr.no säger att förarna slipper regn i morgon. Klockan 16–18 ska det vara mulet och 31 grader varmt med vind från sydväst som mäter 3 meter per sekund.

McLaren och Ferrari lär ha givit klartecken till Bridgestone att de redan nu kan flyga över regndäcken till Kina.

lördag 3 april 2010

Kvalet var bara en väderlek

Lewis Hamilton har svaret på varför han blev utslagen ur Q1 tillsammans med Alonso och Massa: han hade otur. Det var därför McLaren, Ferrari, Mercedes och Webber stannade kvar så länge i depå och väntade på uppehållsväder. Det var därför de möttes av en störtskur när de skulle kvala vidare till Q2: otur. It’s just so my luck! It’s one of those things! It was one of those days! It was just unlucky!

Nu vet vi väl också hur det kom sig att Mark Webber tog pole på sina intermediatedäck typ en kvart efter att Q3 hade rödflaggats på grund av ett nytt skyfall: det måste ha skett tack vare en väldig massa tur.

Att jag bytte bort Petrov (P11) mot Sutil (P4) i managerspelet strax innan kvalet skulle börja, det var däremot skickligt gjort om jag får säga det själv.


Q3-förarnas bästa tid i förhållande till pole position.

En sen tipsrad

Det är någon timme kvar till kvalet. Svårtippat. Vettel borde ändå ta pole. Och det skulle inte förvåna mig om han vinner på söndag, eller om han bryter.

Och det skulle inte förvåna mig om Hamilton kör slut på sina däck och Button blir bästa McLaren. Men jag tippar fegt och säkert den här gången.

1. Alonso
2. Hamilton
3. Vettel
4. Webber
5. Button
6. Schumacher
7. Massa
8. Rosberg

Pole: Vettel
Snabbaste varv: Vettel

söndag 28 mars 2010

När bör man köpa Vettel?

Om det gick dåligt i tippandet på irace.se i Bahrain så gick det uselt den här gången. Sex inprickade stalldueller och fem rätta förare bland de åtta första (men på helt fel platser) gav ynka 17 poäng. I sammandraget tappade jag 103 placeringar och föll ner till plats 583 av 1.286. Å andra sidan var det ingen som fick bättre än 36 poäng, och jag tappade bara 4 poäng till förstaplatsen. Men det var många – 708 stycken – som fick bättre resultat den här helgen.

I managerspelet gick det betydligt bättre. Plats 52 i omgången (av 1.640 tävlande) gjorde att jag klättrade 648 placeringar i sammandraget, till plats 274, och det får jag vara nöjd med. Efter besvikelsen i Bahrain bestämde jag mig för att sätta mig in i det komplicerade poängsystemet. Gav arbetet resultat? Hade jag bara tur?

Att mitt nyförvärv Alonso med sin starka körning kunde inkassera 170 tkr är jag ytterst tacksam för. När han låg sist i första kurvan trodde jag att jag skulle få nöja mig med hans kvalpoäng och några få poäng för en dålig placering. Jag ångrade köpet allt mindre ju längre loppet gick, men jag började också inse att bytet mellan Massa och Alonso hade varit onödigt. I slutändan gav Massa ett bättre resultat med sin ökning på 181 tkr.

Kubica ville jag verkligen köpa inför den här omgången – det var tydligt redan på fredagsträningarna att han var het. Tyvärr tillät inte budgeten köpet, så Pedro de la Rosa (vars värde ökade med 69 tkr) fick i stället bytas mot Petrov. Som inte tog sig runt ett enda varv och inte körde hem ett öre. Desto bättre blev bytena mellan Hülkenberg (2 tkr) och Liuzzi (163 tkr) och mellan Williams depågrupp (74 tkr) och McLarens (298 tkr).

I helgen väntar Malaysia. Jag vet av erfarenhet från Sepang att jag redan nu bör göra mig av med minst två lagenheter, kanske tre. Men vem ska jag köpa av Massa och Vettel? Ställer sig Vettel på pallen i helgen? Håller bilen in i mål? Och i så fall, i hur många tävlingar till? Pengar kan läggas på bättre saker än transferkostnader och 2010 ser allt mindre ut att bli Vettels år, oavsett om han – vilket jag börjar misstänka – kan utvecklas till den bästa kvalare vi har fått skåda sedan morbror Senna.

Reaktionära förar-VM (2/19)

Jenson Button klättrade rejält i VM-tabellen tack vare segern i dag. Från sjunde till tredje plats, från 6 poäng till 31. Avståndet till Alonso är nere i sex poäng. Men Buttons fullpoängare och Alonsos fjärdeplats sticker inte ut när man jämför VM-tabellerna som skulle gälla med de olika poängsystem som har tillämpats de senaste åren; Alonso har ett försprång till Button på en kvarts seger. Med det gamla systemet med 10–6–4–3–2–1 poäng hade Button emellertid varit tvåa i tabellen eftersom Massa ännu inte har vunnit något lopp.


De åtta främsta i förar-VM och deras poäng (samt teoretiska maxpoäng) enligt reglementet för säsongerna: 2010; 2003–2009; 1991–2002.

Den observanta läsaren frågar sig kanske om inte Michael Schumacher ska få en poäng för dagens insats? Det ska han få och det har han också fått, men det syns inte så tydligt när 475 poäng ska trängas på 400 pixlar*. Schumachers stapel ser säkert bättre ut nästa gång.


* Efter några uppgivna suckar och en stunds skärmdumpande och räknande kom jag fram till att 351 pixlar motsvarar 10 centimeter i Calc. Varför det är så begriper jag inte, inte heller varför diagrammen blir olika breda beroende på staplarnas längd, eller varför höjden på dem ändras om det står WEB i stället för KUB till vänster om staplarna. Eller varför man inte får sätta en fast längd på axlarna i stället för att bara kunna bestämma storleken på hela diagrammet, inklusive texten runt om. Hur man byter måttenhet har jag däremot upptäckt, likaså att pixlar inte finns som alternativ. Huruvida det är andra än Adobe som ligger bakom programvaran behövde jag inte fundera på särskilt länge.